sizin "birim" diye real tipinde tanımladığınız bir değişkene "4.5" değerini girdiğimizi düşünelim bu değişkeni ekranda görüntülemek istediğimizde elte edeceğimiz görüntü şu şekilde olacaktır.
4.5000000000E+00
İşte bu tür görüntüleri düzgün hale sokmak ve çıktı düzenini sağlamak için aşağıda anlatılan yöntem kullanılır.
TipYöntemAçıklamaIntegerDeğişken : nInteger tipindeki bir değişkenin adının arkasına n gibi sayısal bir değer yazılırsa bu n karakterlik bir saha içinde bu sayının sağa doğru dayalı bir şekilde yazılmasını sağlar.RealDeğişken:n:mReal tipinde bir değişkenin adının arkasına n ve m gibi sayısal değerler yazılırsa bunlar n karakterlik alan içinde ondalık kısmı noktadan sonra m tane karakter içermek üzere sağa dayalı olarak yazdırılır.StringDeğişken:nString tipindeki bir değişkenin adının arkasına n gibi sayısal bir değer yazılırsa bu n karakterlik bir saha içinde bu karakter dizisinin sağa doğru dayalı bir şekilde yazılmasını sağlar.
ClrScr Fonksiyonu
O andaki ekranı temizler ve kursör ekranın sol üst köşesine konumlanır.
Clrscr fonksiyonu ekranı temizlerken o anda ekranda aktif olan zemin rengini kullanır. Yani eğer zemin rengi o anda Textbackground(Yellow); komutu kullanılarak sarıya çevrilmişse bu satırdan sonra kullanılacak bir clrscr; komutu ekranın tamamen sarıya dönüşmesini sağlayacaktır.
GotoXY Fonksiyonu
Kursörün ekranın istenilen bir pozisyona konumlanmasını sağlamak için kullanılır.
gotoxy(sütun,satır); şeklinde kullanılır
Clrscr ve Gotoxy fonksiyonları CRT Kutuphanesi içinde tanımlıdır. Bu komutları program içinde kullanacağınız zaman programınızın en başına uses crt; cümlesini eklemeyi unutmayın.
Örnek:
Uses Crt;
Var
Ad : String[20];
Begin
ClrScr;
Write('Adiniz : '); Readln(Ad);
Gotoxy(30,12);
write(Ad);
End;
Dos text modunda ekranın 80 sütun ve 24 satırdan oluştuğunu unutmayın...